Lepkavé skvrny na listech orchidejí: příčiny, poškození škůdci, nesprávná péče, způsoby řešení problému, účinné prostředky, prevence
Před dvěma lety mi můj syn a můj manžel dali k narozeninám devět orchidejí. Radost mi dělaly rok a při druhém kvetení jsem viděl bílý bavlněný povlak na orchidejích, tedy všude na květních stvolech, na samotných květech (na zadní straně) v paždí mezi listy a na samotné listy. V tomto případě je pozorována lepivost:
co to je? Mám podezření, že je to klíště, ale nezdá se, že by to bylo ono.
Všechny listy jsem ošetřil mýdlovým roztokem, pečlivě omotal vatu kolem párátka v dutinách a tyto usazeniny odstranil. Protože mezi listy a v samotném jádru květu je těžké do něj něco dostat. A existuje riziko poškození mladého listu,
Je tam klid, ale postupem času stále pozoruji vzhled bílé nahromaděné hmoty,
Pomozte mi zbavit se této nemoci.
Komentáře
Autor: Alina Akzigitova, 20. října 2015 – 16:32 #
Bílá vatovitá hmota je moučný brouk, velká chyba pro pokojové rostliny. Je těžké s ním bojovat, ale je to možné. Vezměte vatový tampon, namočte jej do alkoholu nebo vodky a odstraňte „vatu“. Poté otřete všechny listy orchideje vatovým tamponem namočeným ve stejné vodce. Nebuďte příliš horliví, abyste nespálili listy.
Další fáze. Po 30 minutách vezměte orchideje do koupelny a teplou sprchou smyjte všechnu lepivost a prach. Vypusťte veškerou přebytečnou vodu z podnosů a pomocí savého hadříku otřete všechny listy do sucha, přičemž zvláštní pozornost věnujte paždím listů a místům růstu.
Ohledně lepivosti na listech orchidejí. Existuje několik názorů na jejich původ. Za prvé, k tomuto jevu dochází z rozdílu mezi nočními a denními teplotami.
Za druhé, to pochází z přemokření.
Mám také několik orchidejí, všechny žijí na stejném parapetu, ale pouze u jedné se od koupě objevil lepkavý povlak. Podmínky jsou pro všechny stejné. Zřejmě je to vlastnost některých exemplářů.
- Chcete-li psát komentáře, přihlaste se nebo se zaregistrujte
Autor: Natalia Shcherbakova, 20. října 2015 – 23:33 #
Alino, moc děkuji. Dnes jsem vyhlásil plný poplach na orchideje. které stojí na okenním parapetu v kuchyni a vypadají, co jsem viděl při fotografování těchto stejných míst.
Upřímně, jsem vyděšený
- Chcete-li psát komentáře, přihlaste se nebo se zaregistrujte
Autor: Alina Akzigitova, 21. října 2015 – 10:04 #
Budete to muset zpracovat v několika fázích, buďte trpěliví. Kromě zpracování orchidejí důkladně umyjte všechny parapety a nádobí, kde stojí květiny. A po umytí ošetřete alkoholem. Hned řeknu, že se s tímto nepořádkem můžete vypořádat bez použití chemikálií.
- Chcete-li psát komentáře, přihlaste se nebo se zaregistrujte
Autor: Natalia Shcherbakova, 21. října 2015 – 10:42 #
Alino, jsem velmi vděčný, že se mnou sdílíš informace.
Už jsem naházel hromadu materiálu o šupinatém hmyzu a také se držím myšlenky, že nejdřív to zkusím bez chemických úprav a pak dá Bůh.
- Chcete-li psát komentáře, přihlaste se nebo se zaregistrujte
Autor: Alina Akzigitova, 21. října 2015 – 10:55 #
Chápu, že je samozřejmě jednodušší několikrát nakládat a zalévat systémovými léky a zbavit se infekce, než ručně sbírat každou chybu a více než jednou. Ale kde je záruka, že vaše rodina nezažije alergické reakce na lék?! A zdraví ostatních je to nejdůležitější.
Takže trpělivost, Natašo, a hodně štěstí v boji za čistotu řad orchidejí!
- Chcete-li psát komentáře, přihlaste se nebo se zaregistrujte
Autor: Natalya Kuzmina, 20. října 2015 – 23:17 #
Lepkavá místa – 100% přítomnost šupinového hmyzu nebo šupinovců na rostlině. Orchideje jsem neměla, ale nespoléhala bych na to, že v některých je nějaká zvláštnost, která tuto „lepkavost“ vylučuje. Ale výše zmínění živí tvorové vylučují tyto lepkavé kapičky.
Nedávno jsem dostal dobrého mladého spathiphyllum. Nepotřeboval jsem to, ale jak to můžu vyhodit? Stál v karanténě v koupelně 3 měsíce a byl několikrát postříkán fytovermem. A najednou vidím několik mikroskopických kapiček v paždí listů. Při zkoumání přes 3x lupu nebylo vidět nic podezřelého, ale přes 8x lupu byly okamžitě vidět vatové kuličky. Proces zřejmě teprve začínal: hrudky byly volné a stále průsvitné a překvapivě jich při velkém zvětšení bylo hodně!
Osobně v takových případech okamžitě jednám radikálně, používám chemii: dvojitou zálivku s odstupem 7-10 dní práškovými systémovými přípravky – Aktara, nebo Apache, nebo Confidor, 1 g na 1 litr vody. No, jednoduše jsem tento spathiphyllum zahodil a nalil alkohol na místo, kde stál.
- Chcete-li psát komentáře, přihlaste se nebo se zaregistrujte
Autor: Alina Akzigitova, 21. října 2015 – 09:53 #
Natalie, v tomto případě se mýlíš. Orchideje mají tu zvláštnost, že vylučují lepkavý, nasládlý povlak v závislosti na podmínkách jejich zadržení. Když jsem poprvé pozoroval tento obrázek, první věc, která mě stejně jako tebe napadla, byl šupináč. Ale po přečtení spousty literatury a pozorování orchideje jsem si uvědomil, že šupináč s tím nemá nic společného.
Samotná orchidej je docela zdravá a šťastná!
- Chcete-li psát komentáře, přihlaste se nebo se zaregistrujte
Autor: Natalia Shcherbakova, 21. října 2015 – 10:45 #
Je to v pohodě, aspoň je tu klid, mínus jedna infekce.
- Chcete-li psát komentáře, přihlaste se nebo se zaregistrujte
Autor: Natalya Kuzmina, 21. října 2015 – 11:53 #
Alino, nebudu ti nic namítat, protože orchideje jsem nestudoval tak podrobně jako škůdce a Saintpaulie, které také vylučují kapky tekutiny v důsledku gutace, jen s tím rozdílem, že po zaschnutí těchto kapiček zůstává zakalená skvrna , protože sekrety obsahují soli. Možná orchideje vylučují sacharidy (?), pak dává smysl, že tyto kapky jsou jako sirup – lepkavé a lesklé.
Na svém příkladu jsem chtěl ukázat, že škůdci jsou velmi dobře maskovaní a prozatím mohou zůstat bez povšimnutí. Proto je tak důležité věnovat pozornost jakýmkoli pochybným bodům a mít dobrou lupu s dostatečným zvětšením pro vysoce kvalitní kontrolu, která poskytuje stoprocentní jistotu, že neexistuje žádný problém. Pokud tam nebude, budu jen ráda za svou kolegyni květinářku!
- Chcete-li psát komentáře, přihlaste se nebo se zaregistrujte
Autor: Alina Akzigitova, 21. října 2015 – 11:57 #
Ano, v květinářství je potřeba vyloučit vše. K běžné kontrole rostlin také často používám dobrou lupu.
- Chcete-li psát komentáře, přihlaste se nebo se zaregistrujte
Autor: Taťána EAO, 21. října 2015 – 02:40 #
Souhlasím, listy můžete ošetřit roztokem Aktara. Citron mi hodně pomohl na šupinku.
- Chcete-li psát komentáře, přihlaste se nebo se zaregistrujte
Autor: Natalia Shcherbakova, 21. října 2015 – 10:36 #
Velice vám děkuji, že jste odpověděli na mé volání o pomoc, už jsem naházel lopatou spoustu materiálu o šupinatém hmyzu a šel jsem bojovat s touto chybou, vzhledově se mi nelíbil.
- Chcete-li psát komentáře, přihlaste se nebo se zaregistrujte
Autor: Natalia Shcherbakova, 22. října 2015 – 12:42 #
- Chcete-li psát komentáře, přihlaste se nebo se zaregistrujte
Autor: Svetlana Sazykina, 21. října 2015 – 13:23 #
Natalyo, soucítím. Nedávno jsem nabyl dojmu, že mnoho lidí dostává moučné hmyz do svých domovů s orchidejemi. Ani já jsem nebyl ušetřen těchto potíží. Před několika lety jsem se setkal s podobným problémem. Byl jsem si také jistý, že se dokážu vypořádat se šupinovým hmyzem pomocí „lidových prostředků“. Můžete to samozřejmě zkusit, ale jak ukázala moje zkušenost, je to zbytečné. Právě jsem ztratil čas! Samozřejmě je nutné odstranit všechny projevy moučnic na povrchových částech rostliny. Ale abyste se s šupinovým hmyzem vyrovnali úplně a nenávratně, neobejdete se bez systémových léků. Používal jsem Actara a Mospilan. Stačila dvě ošetření. Listy rostlin těmito přípravky není absolutně nutné ošetřovat. Léky mají systémový účinek, jsou absorbovány kořenovým systémem a pronikají do všech částí rostliny. Proto je nutná zálivka. Vzhledem k tomu, že orchideje rostou v půdě, která nezadržuje vlhkost, při zalévání drogou by měly být květináče s orchidejemi umístěny v nádobách s vysokými stranami. Orchidej zalili roztokem Actara, roztok prošel půdou a stékal do podnosu s vysokou stranou. Orchidej musíte v tomto roztoku nechat stát alespoň hodinu. Během této hodiny můžete provést hygienické ošetření „místa pobytu“ poškozených orchidejí. A nezapomeňte na základní pravidlo – vše je třeba zpracovat! rostliny umístěné v místnosti s infikovanými orchidejemi.
Zde se můžete podívat na orchideje a vývojový cyklus moučného hmyzu. O léčbě fialek z moučných brouků – článek Pavla Enikeeva zde. Obecně je literatury hodně. Hodně štěstí v boji proti škůdcům.
- Chcete-li psát komentáře, přihlaste se nebo se zaregistrujte
Autor: Natalia Shcherbakova, 22. října 2015 – 13:05 #
Den třetí, tolik literatury už bylo přečteno!
Světlano, když jsem ty brouky vybíral, dokonce jsem se s nimi nechal unést, stalo se to samozřejmě spontánně, ale uspořádali mezi sebou skvělý závod.
Mnoho literatury říká, že jsou téměř nehybní, není tomu tak, ani roztok vodky je na chvíli nevyděsí.
Když jsem vyměňoval vatu z párátka, některé exempláře spadly na desku stolu a viděl jsem, že se pohybují docela rychle, začal jsem na štafetu dávat další odebrané z rostliny, taková byla konkurence.
A přesto, blíže k tématu, jsem si sám uvědomil, že bez chemického ošetření se to neobejde, protože se ukázalo, že jsou také v půdě, začal jsem odstraňovat půdu, ale už se dostaly hluboko.
Chtěl jsem přesadit, ale přečetl jsem si vaše doporučení a rozhodl jsem se ho použít, abych zabránil silnému stresu rostlin.
Děkuji za důležitou radu.
- Chcete-li psát komentáře, přihlaste se nebo se zaregistrujte
Autor: Svetlana Sazykina, 22. října 2015 – 13:47 #
Ano, boj s moučnými brouky je stále „zábavný“. Je velmi dobře, že jste věnovali pozornost šupinovému hmyzu v zemi. To je důvod, proč jsou všechny tyto lidové prostředky většinou neúčinné. A přesto je prostě nutné tento bahno mechanicky odstranit. Své orchideje (nyní mé dcery) jsem umyl mýdlovým roztokem a pak jsem je zaléval nejprve Actarou a o dva týdny později mospilanem. Boj se ukázal jako docela úspěšný. O tři roky později orchideje mé dcery žijí a těší ji svými květy. Ano, ještě si vzpomínám. Před rokem si moje dcera na jedné z orchidejí všimla lepkavého povlaku v paždí mladých listů. Po důkladném „omytí“ domácím mýdlem a následném jednorázovém zalití všech orchidejí aktarou nebyl nalezen ani lepkavý povlak, ani žádný jiný náznak výskytu šupinového hmyzu. Takže ještě jednou hodně štěstí v boji s tímto škodlivým škůdcem.
- Chcete-li psát komentáře, přihlaste se nebo se zaregistrujte